Skip to content

Stressologie

Stress is een term die we allemaal wel kennen. Er zijn twee verschillende vormen van stress, namelijk acute en chronische stress. Acute stress, zoals het abrupt moeten remmen tijdens het autorijden of de upcoming koude douche, is de gezonde (evolutionaire) vorm van stress. De chemische reactie in je lichaam is namelijk vrij snel weer geneutraliseerd.

Chronische stress daarentegen is zoveel schadelijker dan de meeste mensen denken. De stressreactie zakt niet meer af en je lichaam staat continu in de overlevingsstand. Jouw stressmechanisme maakt geen onderscheid in het feit of je achterna wordt gezeten door een leeuw of dat je mentale stress hebt.

De overlevingsstand kost ongelooflijk veel energie, en die energie wordt weggetrokken uit de rest van je lichaam. Overleven is immers het meest belangrijk.
Wat er gebeurt is dat je hierdoor hormonale verstoringen krijgt. Dat kan zich uiten in lichamelijke en mentale klachten.

Burn out coach Apeldoorn

Voorbeelden van klachten:

  • Prikkelbaarheid
  • Somber / depressief
  • Gespannen
  • Angstig
  • Emotioneel
  • Onzeker
  • Stemmingswisselingen
  • Ongemotiveerd
  • Gevoelig voor prikkels
  • Vergeetachtigheid
  • Leer- en concentratiestoornis
  • Minder zelfbeheersing
  • Verminderde libido

Stress heeft dus direct invloed op je hormoonstelsel. Ook je neurotransmitters zijn hormonen die door stress sterk gereduceerd kunnen worden.

Ervaar je een of meerdere klachten? Dan is het verstandig daar iets aan te doen.